۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۹
لیوان آبی که تا صبح شما را 20 سال جوان می کند | بدون نوشیدن آن به رختخواب نروید
بازدید:۱۲۶
زرشک در زمینه‌هایی مانند دیابت، کبد چرب، بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق و ... برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : ۱۱۴۶۶۳

خواص زرشک آن‌قدر زیاد و کاربردی است که از دوران بسیار دور توسط افرادی مانند جالینوس (یکی از پزشکان یونان باستان) و ابن سینا در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته تا امروز که شاهد کاربردهای فراوان آن در صنعت داروسازی هستیم.

شاید برایتان عجیب باشد، اما زرشک در زمینه‌هایی مانند دیابت، کبد چرب، بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق و ... برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه‌ی این مقاله به‌صورت جامع خواص زرشک و آب زرشک را بررسی خواهیم کرد.

 

خواص زرشک که در ادامه معرفی می‌شود، تقریباً برای هر دو یکسان است، چون هر دو گونه ماده‌ای تحت عنوان بربرین (Berberine) در خود دارند و فواید زرشک بیشتر بر مبنای آن هست.

خواص زرشک چیست؟
در ایران رایج‌ترین نوع زرشک، زرشک قرمز هست. زرشکی که از آن برای تهیه زرشک پلو با مرغ، مربای زرشک، آب زرشک و ... استفاده می‌کنیم. اما گونه دیگری از زرشک تحت عنوان زرشک کوهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که کمتر رایج است.

لازم است بدانید که مصرف زرشک قرمز اقتصادی‌تر هست. قیمت زرشک قرمز نسبت به زرشک کوهی مناسب‌تر بوده، اما خواصشان نسبتاً یکسان است. یکی از دلایل اقتصادی بودن زرشک قرمز این است که بیش از 95% زرشک قرمز جهان توسط ایران تأمین می‌شود و کشور ما قطب تولید این‌گونه از زرشک است.

 

 

تقویت سیستم ایمنی
یکی از دلایل اصلی این که زرشک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، این هست که این گیاه دارویی سرشار از ویتامین C است. ویتامین ث به‌عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود که برای کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش تولید سلول‌های سیستم ایمنی مفید هست. همچنین، فلاونوئیدهایی در زرشک وجود دارند که می‌توانند به تنظیم سیستم ایمنی بدن و بهبود واکنش‌های التهابی کمک کنند.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً برنامه‌ای داشته باشید و زرشک را وارد رژیم غذایی خود کنید تا به سلامتی کلی بدنتان کمک کند. اگر نمی‌دانید چگونه تنوع غذایی خود را با زرشک زیاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم عبارت «غذا با زرشک سایت باغ ایران» را در گوگل جستجو کنید و با انواع غذاهایی که با زرشک درست می‌شود آشنا شوید.

 

دوستی برای قلب
به جرأت می‌توانیم بگوییم که زرشک قرمز یکی از مفیدترین گیاهان دارویی برای تقویت سلامت قلب است. اما چرا؟

زرشک حاوی موادی است که باعث کاهش چربی خون می‌شوند.
مواد فیتوشیمیایی موجود در زرشک می‌توانند به بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش التهاب‌های مربوط به آنها کمک کنند.
فشار خون بالا یکی از عوامل مهم برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است، جالب است بدانید زرشک حاوی مقدار زیادی پتاسیم هست که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
در کل زرشک به دلیل دارا بودن مواد مغذی مفید، می‌تواند به بهبود سلامتی قلب و عروق کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن را کاهش دهد.

 

درمان دیابت
یکی از خواص زرشک قرمز، کنترل سطح قند خون است. زرشک دارای موادی مانند اسید اولیک (Oleic acid)، آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها است که می‌توانند به کاهش سطح قند خون کمک کنند. این مواد به کاهش جذب قند و افزایش تولید انسولین توسط پانکراس کمک می‌کنند. از طرفی، مقدار زیادی فیبر در زرشک باعث کاهش جذب قند و کنترل سطح قند خون می‌شود.

همچنین زرشک حاوی مواد ضد التهابی نیز است که می‌تواند به کاهش التهاب‌های مرتبط با دیابت کمک کند. این خاصیت زرشک می‌تواند به بهبود علائم مرتبط با دیابت کمک کند و باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت شود.

 

ضد پیری پوست
زرشک حاوی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین است که می‌توانند در مقابل رادیکال‌های آزاد و مضر از پوست محافظت کنند و پیری پوست را به تأخیر بیاندازند. همچنین مصرف زرشک می‌تواند باعث روشن شدن و درخشان شدن پوست شود.

با توجه به این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت که زرشک به‌طورکلی برای سلامت پوست مفید است. بنابراین، مصرف زرشک به‌عنوان یک روش طبیعی برای سلامتی و شفافیت پوست، اکیداً توصیه می‌شود.

 

کاهش کلسترول خون
یکی از مزایای زرشک برای کاهش چربی خون این است که این میوه حاوی فیبرغذایی بالایی هست که می‌تواند کلسترول بد را از بدن دفع نماید.

همچنین زرشک شامل اسیدهای آلفا لینولنیک است که می‌تواند باعث کاهش سطح تری‌گلیسرید شود و به حفظ سلامتی قلب کمک کند.

ضمناً مصرف زرشک می‌تواند به پاکسازی کبد کمک نماید که نتیجه‌ی آن در کاهش سطح کلسترول خون قابل مشاهده است. در ادامه بیشتر از خواص زرشک برای سلامت کبد خواهیم گفت.

 

بهبود سلامتی کبد
زرشک دارای ترکیبات فعال گیاهی مانند فلاوونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و تانن‌ها است که به کاهش التهاب و افزایش تعداد سلول‌های سالم کبد کمک می‌کنند. همچنین مصرف زرشک می‌تواند به تنظیم فعالیت آنزیم‌های کبدی کمک کند که نقش مهمی در فرآیندهای متابولیکی کبدی دارند.

به‌صورت‌کلی زرشک برای بهبود عملکرد کبد بسیار مفید است. کبد که سالم باشد کل بدن سالم خواهد بود. همچنین عمکلرد صحیح کبد، در داشتن پوستی شفاف تجلی خواهد کرد.

تا اینجا مهم‌ترین خاصیت های زرشک را بررسی کردیم. با ما باشید تا به بررسی اختصاصی خواص آب زرشک بپردازیم.

 

 

آب زرشک از زرشک خشک و یا تازه تهیه می‌شود و در سراسر جهان به‌عنوان یک نوشیدنی محبوب شناخته می‌شود. این نوشیدنی طعم نسبتاً ترشی دارد و دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن است. جالب است بدانید در طب سنتی، آب زرشک و دمنوش زرشک کاربردهای بسیاری دارند. به‌عنوان‌مثال خواص آب زرشک برای کبد چرب بسیار مطرح است و برای درمان کبد چرب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه از صد آنلاین به بررسی خواص آب زرشک و کاربردهای مهم آن می‌پردازیم.

 

خواص آب زرشک برای کبد چرب
با مصرف آب زرشک می‌توان میزان چربی را در کبد کاهش داد. این اثر را می‌توان به دلیل داشتن عناصر آنتی‌اکسیدانی موجود در زرشک توجیه کرد که با کاهش عوامل ایجاد کننده التهاب، به کاهش آسیب‌های ناشی از کبد چرب کمک می‌کنند.

ضمناً مصرف آب زرشک باعث تحریک تولید صفرا در کبد می‌شود که می‌تواند برای کاهش سطح چربی کبد مفید واقع شود. همچنین آب زرشک دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده است که در درمان عفونت‌های ناشی از کبد چرب مفید است.

البته علاوه‌بر آب زرشک، می‌توانید از دمنوش زرشک و عناب نیز برای درمان کبد چرب استفاده نمایید. این دمنوش به شدت معروف و پرخاصیت است. عبارت «دمنوش عناب و زرشک سایت باغ ایران» را در گوگل جستجو کنید تا با دستور دقیق نحوه تهیه این دمنوش را مشاهده فرمایید.

 

خواص آب زرشک برای لاغری
آب زرشک باعث افزایش متابولیسم و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود که در نتیجه‌ی آن کاهش وزن است. همچنین فیبر موجود در آب زرشک سبب کاهش میزان مصرف غذا می‌شود.

 

کاهش سریع فشار خون
آب زرشک با داشتن خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و مسکن، می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند و فشار خون را کاهش دهد. این موضوع به خاطر این است که آب زرشک شامل مقادیر قابل توجهی از پلی‌فنول‌های ضد اکسیدان است که به دفع رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

آب زرشک همچنین شامل کلسیم، پتاسیم و منگنز است که برای کنترل فشار خون مفید هستند. برای استفاده از خواص آب زرشک برای کاهش فشار خون، می‌توانید روزانه آن را به‌عنوان یک نوشیدنی مفید به جای نوشیدنی‌های مضر مانند انواع نوشابه‌ها مصرف کنید.

به‌صورت تجربی بارها مشاهده شده که مصرف آب زرشک سریعا باعث کاهش فشار خون می‌شود.

 

ضد افسردگی و آرامش بخش
آب زرشک به‌عنوان یک درمان گیاهی، می‌تواند در کاهش علائم افسردگی و اضطراب مفید باشد. براساس بررسی‌ها، آب زرشک اثرات ضداضطراب و ضدافسردگی دارد. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که آب زرشک ممکن است موجب افزایش سطح سروتونین در مغز شود که ماده‌ای است که باعث احساس خوشایند و آرامش می‌شود.

اگر به دلیل فشارهای عصبی دچار گردن درد و یا سردرد هستید، کافی است مقداری آب زرشک بنوشید و معجزه‌ی آن را مشاهده نمایید!

ضمناً پیشنهاد می‌کنیم عبارت «معجون ضد افسردگی زرشک باغ ایران» را در گوگل جستجو کنید و فیلم آموزشی سایت باغ ایران در خصوص تهیه این معجون ضد افسردگی را مشاهده نمایید. معجونی بسیار مفید برای آرامش اعصاب است.

مهدی حسینی مغویان
نویسنده:
مهدی حسینی مغویان
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها